Review PolarPro Vario VND 2/5 stops Peter McKinnon Signature Edition II voor gebruik tijdens flitsen vs High Speed Sync | Trouwfotograaf Den Haag Gear Talk

Review PolarPro Vario VND 2/5 stops Peter McKinnon Signature Edition II voor gebruik tijdens flitsen vs High Speed Sync | Trouwfotograaf Den Haag Gear Talk

Gear / 28 mei 2021

CATEGORIEËN: High Speed Sync, ND Filter, PolarPro Vario VND 2/5 stops Peter McKinnon Signature Edition II

Het gebruik van een PolarPro Vario VND 2/5 stops Peter McKinnon Signature Edition II tijdens een portretshoot/trouwshoot en het gebruik van een flitser.

Eerst even de Basis van een ND filter uitleggen.

Voor dat ik daar meer over wil vertellen, wil ik even terug naar de basis. De meeste mensen kennen een ND filter om een langere sluitertijd te kunnen creëren waar het zonder gebruik te licht zou zijn. Denk aan overdag tijdens een mooie wandeling in de natuur die prachtige rivier fotograferen met de bewegingsonscherpte van het water en de rest van de scene is superscherp. Ook natuurlijk andere vormen van water, te denken aan watervallen of grote waterpartijen zoals meren en zeewater. Ook de wolken die langzaam voorbijkomen kunnen met het gebruik van een ND filter met lang sluitertijden gefotografeerd worden want een zeer creatief effect geeft aan een landschap foto. Check deze links van eerdere blog geschreven door mijn collega topfotograaf:


Daarnaast is de ND filter ook zeer bekend bij videograven. De ND filter wordt hier ook gebruikt om een langzamere sluitertijden te creëren in situaties waar veel licht is. Om een mooi cinematisch beeld te creëren gebruiken videograven de stel regel dat de sluitertijd twee keer de frame-rate is. Hier kun je uitgebreid informatie over vinden in de blog van een top videograaf die deze filters gebruikt.

PolarPro Vario VND 2/5 stops Peter McKinnon Signature Edition II
 

Voor dat we verder gaan wil ik wat vertellen over synchronisatietijd.

Iedere camera in combinatie met een flitser heeft te maken met synchronisatietijd. Synchronisatietijd is de tijd die de camera en de flitser nodig hebben om met elkaar te communiceren en de tijd tussen dat je eerste gordijn opengaat en je tweede gordijn de exposure sluit. Bij de meeste camera’s ligt die synchronisatietijd tussen de 1/160ste en 1/250ste van een seconde.

Synchronisatie tijd camera

Dit betekent dat je deze zonder problemen in 1st curtain and 2nd curtain sync kan gebruiken. Ook met langzamere sluitertijden geeft dit uiteraard geen enkel probleem.

Ga je met een snellere sluitertijd fotograferen dan je synchronisatietijd bijvoorbeeld 1/600, dan ziet je sluiter iets anders eruit. Je eerste gordijn gaat open en voordat dat helemaal open is, begint je tweede gordijn de exposure te sluiten.

synchronisatietijd 1/600

Als je gaat flitsen dan ga je een probleem krijgen. Daar de sluitertijd sneller wordt, heeft je flitser niet één heel moment om je onderwerp te belichten en zal je een zwarte streep in beeld gaat krijgen tot zelfs helemaal een zwart beeld bij hoge sluitertijden.



Hoe sneller je sluitertijd, des te groter zal dat zwarte vlak worden. Dat is natuurlijk niet wat je wilt, maar hoe kunnen we dit voorkomen? Er zijn dan nog twee manieren in je camera om je omgevingslicht te minderen. Je ISO zo laag mogelijk: Met een lage ISO zal de kwaliteit van je beeld hoger zijn, dus dat is zeker fijn om die laag te hebben. Maar als zelfs dat niet genoeg is, moet je dus je diafragma aanpassen om minder licht binnen te laten. Het nadeel van je diafragma dichtknijpen is, dat door het kleinere diafragma, je meer scherptediepte creëert. Om je onderwerp te isoleren met een wazige achtergrond is dit natuurlijk niet het gewenste effect. Dan zijn er twee opties die je kunt toepassen in situaties waar “te veel” omgevingslicht is. High Speed Sync (HSS) of het gebruik van een ND filter.

Hoe zit dat nu met flitsen met HSS (high speed sync) of het gebruiken van een ND filter?

Wat is eigenlijk High Speed Sync? HSS is een mode in over het algemeen de luxere (duurdere) flitsers. In deze mode kun je toch flitsen boven jouw synchronisatietijd. Hoe werkt HSS? De flitser zal binnen jouw gekozen sluitertijd, heel snel achter elkaar meerdere keren flitsen (niet los zichtbaar) om genoeg licht op jouw onderwerp te krijgen.

High Speed Sync Synchronisatie tijd met flitsen

Dat klinkt natuurlijk geweldig en dat is het ook! Jullie voelen hem waarschijnlijk al aankomen, wat is de “maar”?

Naast dit grote voordeel, zitten er uiteraard ook een aantal nadelen aan. Eén daarvan heb ik al benoemd. Over het algemeen zijn de flitsers met HSS wat duurder, maar er zijn tegenwoordig ook wat goedkopere flitsers die deze functie hebben. Een ander nadeel van het gebruik van HSS is, je verliest hierdoor wat power. Daar je flits in korte tijd meerdere keren moet flitsen, kan hij dit niet op maximaal vermogen doen (niet genoeg recycle tijd – het weer opladen van de volledige power). Je verliest door gebruik van HSS ongeveer 1 stop aan flits power als je flitst op maximaal vermogen van je flitser. Door dit intensieve gebruik van de flitsbuis, zal deze bij veel gebruik ook een kortere levensduur hebben.
 

Wat is nou 1 stop verschil hoor ik je denken?

Als je op zoek bent naar een dergelijke filter, dan ga ik er een beetje van uit dat je weet dat “een stop licht”, een halvering/verdubbeling is van licht. Nu hoor ik je denken, wat is nou 1 stop licht verschil… Op zich niet zo heel veel, maar als je het vergelijkt met diverse items in de fotografie waarmee je ook maar 1 stop licht verschil wint, dan kan 1 stop licht in sommige gevallen erg kostbaar zijn. Bekijk hieronder een paar voorbeelden die behoorlijk gelijk zijn te vergelijken:

Denk aan 1 stop licht meer/minder met diafragma F2.8 vs F4.0:

Canon RF 70-200 F/2.8L IS USM à €2899 vs. Canon RF 70-200 F/4L IS USM à €1829. Een verschil van ongeveer €1000,-

Denk aan 1 stop licht meer door een dubbel vermogen in flitser 500W vs 250W

Profoto B10 plus à €2015 of Profoto B1X à €2309 vs. Profoto B10 à €1699. Een verschil van ongeveer €300 tot €600,-

Denk aan 1 stop licht meer in twee keer zo veel kunnen flitsen en minder extra batterijen nodig te hebben:

Profoto B10 Li-ion Batterij à €199 of een Profoto B1/B1X Li-ion batterij mark II à €289

Of vergelijk eens de recycle tijd van de B10 na een flits op vol vermogen (+/- 2 sec) of op half vermogen (+/- 1 sec). Dit betekent dat je sneller je volgende shot kan maken en dat je dus minder lang hoeft te wachten zodat de kans kleiner is dat je net dat mooie moment mist. Als we het bij de flitser houden, dan heeft dus je prachtige flitser van 500W ineens nog maar een output van 250W, of je flitser van 250W een output heeft van 125W. Dat is best nogal een verschil.
 

Wat gebeurt er dan als je een ND filter gebruikt tijdens het flitsen?

Door gebruik te maken van een ND filter kun je ervoor zorgen dat er minder licht door je lens op de sensor van je camera valt. Hierdoor kan je het omgevingslicht verminderen om te zorgen dat je binnen je synchronisatietijd van je camera komt en hoef je dus geen HSS te gebruiken. Ondanks dat de ND filter ook je flitslicht “tegenhoud” hou je nog steeds 1 stop meer power uit je flitser. De ND filter kan er dus voor zorgen dat je het uiterste uit je flitsvermogen kan halen!
 

Wat maakt de PolarPro Vario VND 2/5 stops Peter McKinnon Signature Edition II een goede optie?

Naast dat de kwaliteit van deze filter geweldig is, weinig tot geen colorshift of vignetting (terug te lezen in de bovengenoemde blogs), super gebruiksvriendelijk, mooie filtercap voor het opdraaien zonder vingerafdrukken op je filter te krijgen, wil ik het met name hebben over hoe handig het is om een variabele ND te hebben.

Als trouwfotograaf/portretfotograaf kom ik in veel verschillende lichtomstandigheden terecht en hou ik ervan om dingen simpel te houden en zo min mogelijk gear mee te nemen. Alles wat ik bij me hebt, heeft een goede reden en weet ik hoe ik dit het best kan inzetten. Hierdoor kan ik snel werken en verspil ik weinig tijd. In plaats van verschillende losse ND filters mee te nemen en deze mogelijk meerdere keren moet verwisselen, geef ik de voorkeur aan 1 filter die ik zelf kan aanpassen naar mijn gewenste licht. De PolarPro Vario VND 2/5 stops heeft mijn voorkeur daar ik hier zelfs in het felste daglicht goed uit de voeten kan om mijn gewenste instellingen te gebruiken. Ik belicht mijn foto altijd zo, dat ik de highlights bescherm en ik deze niet overbelicht.

Voorbeeld van een “natural light” foto in en van de meest ongunstige omstandigheden om te fotograferen (super fel zonlicht en daardoor ook diepe schaduwen) met de volgende instellingen: 1/8000 sec, ISO 100 at F/2.8

Stel dat ik in deze scene zou willen flitsen zou ik de PolarPro Vario VND 2/5 stops Peter McKinnon Signature Edition II op 5 stops zetten, hierdoor kan ik de sluitertijd met 5 stops omlaag brengen en zou ik de volgende instelling krijgen: 1/250 sec, ISO 100 at F2.8. (Mijn Canon 1DX Mark II heeft een synchronisatietijd van 1/250ste)

In situatie waar minder licht aanwezig is, kan ik de variabele filter naar wens aanpassen om op mijn synchronisatietijd uit te komen.

PolarPro Vario VND 2/5 stops Peter McKinnon Signature Edition II on Canon R6 with Canon 50mm 1.2
 

Wanneer gebruik je geen ND filter?

  • Als de PolarPro Vario VND 2/5 stops Peter McKinnon Signature Edition II op de minimale twee stops staat met een mijn synchronisatietijd van 1/250ste en ik zie dat mijn gewenste exposure te donker wordt. Dan wordt dit het moment om hem er af te halen en zonder te fotograferen.
  • Als ik een snelle actie van mijn onderwerp volledig wil “bevriezen”. Dan is 1/250ste niet genoeg daar er dan bewegingsonscherpte zal ontstaan. Dan zal je met een hogere snelheid willen fotograferen en dus in HSS.

Voordelen van gebruik van een PolarPro Vario VND 2/5 stops Peter McKinnon Signature Edition II vs. HSS:

  • Een relatief goedkope optie om je maximale vermogen uit je flitser te halen
  • Je haalt meer flitsen uit een batterij
  • De filter neemt minder plaats in dan een sterkere (grotere) flitser
  • Door gebruik van een ND filter kun je je gewenste diafragma gebruiken tijdens flitsen
  • Je kunt een creatief effect creëren door blurmotion te krijgen in bewegende delen van je foto en door gebruik van je flitser je (niet/weinig bewegend) onderwerp te “bevriezen”
  • Door de variabele stops van deze filter heb je er maar 1 nodig
  • Deze ND filter heeft weinig tot geen kleurverandering of vignetting
  • Je flitser gaat langer mee daar de flitsbuis minder intensief wordt gebruikt

Nadelen van gebruik van een ND Filter:

  • Een extra item in je tas
  • Een handeling om de filter aan te brengen als je gaat flitsen
  • Als je meerdere lenzen met verschillende filtermaten op een shoot gebruikt, dan heb je meerdere filters nodig of een stepdownring om op een kleinere filtermaat te plaatsen.  (Tip: Als je dit geen probleem vindt, koop dan een PolarPro Vario VND 2/5 stops Peter McKinnon Signature Edition II voor je grootste filtermaat, deze kun je dan ook op je kleinere lenzen gebruiken)

Canon R6 met Canon RF 50mm 1.2 in combinatie met PolarPro Vario VND 2/5 stops Peter McKinnon Signature Edition II



Opmerkingen


Check beschikbaarheid

Reserveer tijdig jullie trouwdatum, populaire trouwmaanden zijn namelijk snel volgeboekt. Heb je een vraag of wil je checken of wij op jouw trouwdatum nog beschikbaar zijn. Neem dan contact op via onderstaande button!

RECENT POSTS


TERUG